Home / ETİYOPYA’DA İSLAM TARİHİNE IŞIK TUTACAK KEŞİF

ETİYOPYA’DA İSLAM TARİHİNE IŞIK TUTACAK KEŞİF

Etiyopya’da Yapılan Arkeolojik Kazılarda Antik İslam Şehri Bulundu

Exeter Üniversitesi ve Etiyopya Kültür Mirasını Koruma grubu tarafından Etiyopya’nın en büyük ikinci şehri Dire Dawa yakınında   Harlaa denilen bölgede  yapılan kazı çalışmalarında bölgenin İslam tarihine ışık tutacak çok önemli bulgular keşfedildi.

16 Haziran 2017

Etiyopya’nın Harlaa bölgesindeki site, Kuzey Afrika’da ve Ortadoğu’da ticaret ve iletişimin uzun bir geçmişi olduğuna işaret ediyor.

Eski bir İslam şehri, Kızıldeniz kıyısına 120km, Addis Adaba’ya 300km uzaklıkta, Harlaa adında bir Etiyopya  kasabasında bulundu.

Yerleşim 1000 m kadar 500 m civarındadır, büyük taş bloklarla inşa edilmiş binalar ve duvarlar vardır.

Başkanlığını Exeter Üniversitesi’nden  Profosör Timothy Insoll  ve  uluslararası bir araştırmacılar  ekibi tarafından yapılan kazılarda  bir zamanlar doğu Etiyopya’da  İslam antik kentin kalıntıları keşfedildi.

Nadia Khalaf harlaa ile ilgili görsel sonucu

Büyük bir alana inşa edilmiş bu tarihi yerleşim bölgesi Afrika İslam tarihine ışık tutuyor.

 

Yapımı yaklaşık 12. yüzyıla tarihlenen,  caminin bir bölümü. (Foto: Timothy Insoll )

Kazı, Etiyopya’nın geçmişinde  başarılı bir ticaret merkezi olduğu sırrını da ortaya çıkarıyor.

Photo of Professor Timothy Insoll

Exeter Üniversitesi’nden kazı başkanı Prof. Insoll“Yapılan bu  keşif,  İslami arkeolojinin neredeyse çok önemli eksikliğini gidermektir”  diyor ve ekliyor “Cami, Tanzanya’da, Somali’de  ve Doğu Afrika’daki bulunan 12 yy. erken İslam camilerine benzemesi, müslümanlar arasındaki temas ve bağlantıların olduğunu gösteriyor.” 

 “İslam arkeolojisinin görmezden gelindiğini belirten, proje lideri ve arkeoloji Profesörü Timothy İnsoll, bu yerleşim bölgesininde “Gözleri Etiyopya’da tamamen bir sır olan İslam arkeolojisine çevireceğini” belirtti.
Eski bir İslam şehri, Etiyopya’nın Harlaa kasabasında, Kızıl Deniz kıyısına 120 km, Addis Adaba’ya 300 km mesafede bulundu.
 . 
Harlaa’da kazılarda ortaya çıkan cami ve mihrap   (fotoğraf.T. Insoll)

Bu küçük cami Somali ve Tanzanya’daki diğer camilerle olan benzerliği nedeniyle aynı zamanda erken İslam Tarihi döneminde Doğu Afrika genelindeki Müslüman cemaatler arasındaki işbirliğini ve ilişkilerini de gösteriyor.
Site içindeki cami, Tanzanya’da ve Somaliland’da inşa edilen camilere benziyor, Bu da Harlaa’da yaşayan insanların Afrika’daki diğer İslam cemaatleriyle de temas kurduğunu gösteriyor. Daha fazla bilgi için sahadaki insan kalıntıları analiz edilmektedir.

Keşif,  10. ve 15. yüzyıllar  arasındaki Etiyopya’da uluslararası ticaretin ve İslam’ın kökeni hakkında yeni bilgiler ortaya koyuyor .

Doğu Etiyopya’nın yüzlerce yıl önce Körfez, Mısır ve Hindistan ile iyi bir bağlantı kurduğunu kanıtlayan ilk kanıttır. Dünyanın farklı yerlerindeki topluluklarla ticaret yapan, Hint Okyanusu ile Kızıldeniz çevresindeki farklı bölgelerden gelen  yetenekli ustalar yaşamaktaydı.

İngiltere’deki Exeter Üniversitesi’ndeki Arap ve İslam Araştırmaları Enstitüsünde ile El- Qasimi Afrika ve İslam Arkeolojisi Profesörü Timothy Insoll    “Bu keşif, Etiyopya’nın  arkeolojik  bakımdan ihmal edilmiş bir kesiminde ticaret hakkındaki anlayışımızda devrimdir. ” açıklamasında bulundu .

Kızıldeniz kıyısından 75 km (120 km) ve Addis Adaba’dan (300 km) 186 mil (300 km) uzaklıkta olan Harlaa, mücevher yapımında zengin, kozmopolit bir merkezdi ve daha sonra parçalar bölge ve ötesinde satılmak üzere alındı. ”

Harlaa sakinleri, Kızıldeniz, Hint Okyanusu ve muhtemelen Körfez Arap Körfezi gibi bölgelerden ticaret yapan karışık bir yabancılar topluluğu ve yerel halkdı. ”

Yerleşim yerindeki binalar  büyük taş bloklarla inşa edilmiş.Bu nedenle yerel halk bu binaları, yalnızca çok büyük boy ya da gücü olanların yapabileceğini bu nedenle de  bölge eskiden yaşamış olan insanların   devlerin olduğu efsaneleri vardır. Oysa mezar kalıntılarında böyle bir bulguya rastlanmamıştır.

Insoll, “Arkeolojik bulgular, buranın çok karışık bir topluluğa ev sahipliği yaptığını gösteriyor” dedi.

“Yerel halk, sırları çözmek için son derece istekliydiler. Çiftçiler , arazileri üzerinde çalıştıklarından, Çin sikkeleri de dahil olmak üzere garip nesneler buluyorlardı ve bu alanın devlerin yaşadığı hakkında bir efsane vardı. ”

“Bunu açıkça itiraf etmeliyim ki  yerel halkın  bize inanıp  inanmadıklarına emin değilim. Çünkü halen daha bazı insanlar, bulduğumuz cesetlerin devlerin çocukları olduğunu söylüyor! ”

Ayrıca, 12. yüzyıldan kalma bir caminin kalıntıları, İslam mezarları ve temel taşlarının yanı sıra cam madeni parçaları, kaya kristali, carnelian ve cam boncuklar, ithal edilmiş kızılcık kabukları ve Madagaskar, Maldivler, Yemen ve Çin’den gelen çanak çömleklerin kalıntıları ortaya çıkarıldı. , bronz ve gümüş sikkeleri ise 13. yüzyıl Mısır’dan.

Caminin mimarisi, Güney Tanzanya ve Somaliland’da bulunan camilere benziyor. Bu da gösteriyor ki Afrika’nın farklı İslam cemaatleri arasında bağlantı var.

Kazıda bulunan kalıntılar, kuyumcuların gümüş, bronz ve yarı kıymetli taşlar ve cam boncuklarda kaliteli, hassas parçalar ürettiğini göstermektedir.

Bu dönemde genellikle Hindistan’da kuyumcularla ilişkili olan, o ülkeden Harlaa’ya ticaret yoluyla veya göç edenlerin kullandığı bazı teknoloji kullandılar.

Prof. Insoll “Mücevherlerin burada Afrika içlerine ticaret yapmak için yapıldığını biliyoruz.Bunu yapmak için gerekli malzemeler Kızıldeniz, Doğu Afrika Kıyısı ve muhtemelen Hindistan’dan gelmişti, ancak mücevher karşılığında ne verildiğini bilmiyoruz” dedi

“Bu çağdaki arkeolojik araştırmalarımızın bir sonraki aşamasında bunu 60 km’ye kadar (100 km) uzaktaki diğer alanlarda çalışarak incelemeyi umuyoruz” dedi.

          Yapılan kazılarda kentin geniş 500 ila 1000 metrelik bir alana yayıldığını ve içinde çeşitli       atölyelerin olduğu tespit edildi.
Olası kuyumcu atölyesi .Harlaa (Foto.T. Insoll)
Amir’in sarayında kazılan alanın bir kısmı Harar (Foto T. Insoll)
Tim Insoll, atölye kazılarını Jigjiga Üniversitesi’nden Coğrafya uzmanlarına anlatıyor.             (fotoğraf T. Insoll)
Nick Tait,   Harlaa’da yerel seramik bulgular. (fotoğraf. T. Insoll)
Harlaa sırlı seramik, soldaki Yemeni Mustardı eşyası, sağdaki Çin Celadonları, üst sıra (resim. T. Insoll)

 

Harlaa’dan yerel olarak yapılmış seramik (fotoğraf. T. Insoll)

 

  Midye kabukları (fotoğraf. T. Insoll)
Harlaa’daki atölye kazılarından elde edilen bir bıçak (fotoğraf: T. Insoll)
Harlaa’daki kazılarda bulunan midye kabukları atölyelerde işlenerek takı yapılıyor. fotoğraf: T. Insoll)
Araştırmacılara göre Harlaa yerleşim bölgesindeki keşifler aynı zamanda yüzyıllardır süregelen ticari ilişkilerinde, Körfez, Hindistan, Çin ve Kuzey Afrika bölgeleri arasındaki güçlü ilişkilerini de kanıtlıyor.

(Arkeologlara göre kazılarda bulunan boncuk ve tespih tanelerinin bazıları Çin ve Hindistan kökenli. Foto: Timothy Insoll )

          Ayrıca cam kap parçaları, kaya kristali, carnelian (yarı değerli bir değerli taş), cam boncuklar,                  tespih taneleri ve çanak çömlek parçaları bulundu. Bu eserlerin bazıları Hindistan ve Çin’den                 13. yüzyıl Mısır’dan madeni paralar buldu. Yerel çiftçiler zaman zaman Çin sikkeleri gibi nesneler            bulmuşlardı.

Exeter Üniversitesi’nden Prof. Timothy Insoll, yüksek kalitede mücevheratın, o zaman                Hindistan’da   yapılan takılarla ilişkili teknolojiyi kullanarak gümüş, bronz, yarı kıymetli taşlar ve cam boncuklarla sitede yapıldığını açıkladı. Kuyumcuların Harlaa’daki kozmopolit yapıdaki şehre göç etmiş insanlar  olabileceğini düşünüyor.

Kazıda, Madagaskar, Maldivler, Yemen ve Çin’den geldiği düşünülen cam kap parçaları, değerli taşlar,  cam boncuklar, midye kabukları, seramikler ve çömlekler ortaya çıkarılmıştır.
Harlaa’daki bir kazı, Madagaskar, Maldivler, Yemen ve Çin’den cam kap parçalarını, kaya kristalini, carnelian’ı ve cam boncukları, ithal kızak kabuklarını ve seramiklerini ortaya çıkarmıştır. 

Etiyopya’nın Harlaa bölgesindeki site, Kuzey Afrika  ve Ortadoğu ve dünyanın çeşitli bölgeleri ile  ticaret ve iletişimin uzun bir geçmişi olduğuna işaret ediyor.

 

Harlaa’daki GPS kullanan arkeolog Nadia Khalaf (fotoğraf: T. Insoll)

Harlaa'daki kazılar

Prof Tim Insoll, (ExeterÜniversitesi )Harlaa’nın bölgesel ticaret için başarılı bir merkez olduğu söylüyor.

Ekipten yapılan açıklamada, mezarlığa gömülmüş bazı 300 kişinin kalıntıları, diyetlerinin nelerden oluştuğunu bulmak için analiz edildi.

Gelecek yıl kazıların devam etmesi bekleniyor.

 

Harlaa’daki türbe kompleksi (fotoğraf: T. Insoll)

 

 

Aw Abadir Tapınağı’na bağlı mezarlık Harar (photo.T. Insoll)

( Yerlesim bolgesinde bulunan 300 kisinin gomuldugu bir mezarlik da bulundu. Foto: Timothy Insoll )

Etiyopya’da bulunan Harlaa’da, 12.yy . camisi ve kefenleri ile defnedilmiş İslam mezarları   zengin bir ortaçağ şehrinin izleri keşfedildi. Madagaskar, Maldivler, Yemen ve Çin’den ithal edilen çanak çömlek, cam kap parçaları, karelain ve değerli taşlar, cam boncuklar ve kabuk kabukları ile 13.  yüzyıla tarihlenen bronz ve gümüş Mısır sikkeleri ele geçmiştir.

‘Efsaneye Göre Devlerin Şehri’  

Etiyopya Şehri

Roger Wood / Getty Images Antik Aksum, Etiyopya’da kalıntılar.

 Yerleşim 1000 m kadar 500 m civarındadır, büyük taş bloklarla inşa edilmiş binalar ve duvarlar vardır.
BBC Etiyopya muhabiri Emmanuel Igunza, yerleşim binaları ve duvarları sıradan insanlar tarafından kaldırılamayan büyük taş bloklarla inşa edildiği için alanın devler tarafından işgal edildiğine dair bir yerel efsane olduğunu söyledi.Ancak bunu kanıtlayacak bir bulgu bulunamadı.

MÜSLÜMANLAR İLK HİCRETİ ETYOPYA’YA YAPMIŞTI

Hz. Muhammed, 7. yüzyılın başlarında ilk Müslümanlardan bazılarını bugünkü Etipyopya’ya hem hicret hem tebliğ için göndermişti.Kral Necaşi’nin İslamı kabul etmesiyle 8. yüzyılda ise İslam tüm Doğu Afrika kıyılarına yayılmıştı.

İlgili resim

Müslümanların ilk hicreti 613 -615 yıllarında gerçekleşmiştir. O zamanlar Axum krallığı (Habeşistan şimdiki adıyla Etiyopya)

axum map ile ilgili görsel sonucu

Aksum krallığının eski dönemdeki sınırları arap yarımadasının güneyinin bir kısmını da içine alıyordu.

 village of Negash map ile ilgili görsel sonucu . najashi-mosque
.
necasi-turbesi-8
Kral Necaşi Cami ve Türbesi Tigray region (bölgesi)
Antik kentin bulunduğu Harlaa kasabasında yerel bir "dev devri" var.

Etiyopya’da 100 milyona yakın nüfusun çoğunluğunun müslüman olduğu bilinmesine rağmen dış istihbaratın  algı operasyonu ile farklı gösterilmektedir.

Unesco’ya göre Etiyopya 10. yüzyıldan kalma   82 camiye ev sahipliği yapıyor

 

***

Arkoloji Profesörü Timothy Insoll ile iletişim kurmak isteyenler aşağıdaki bilgilerle iletişim kurabilirler.

Institute of Arab and Islamic Studies

Photo of Professor Timothy Insoll

Professor Timothy Insoll

Email: 

Extension: 4018

Telephone: 01392 724018

Al-Qasimi Professor of African and Islamic Archaeology

Professor Timothy Insoll is an archaeologist and Al-Qasimi Professor of African and Islamic archaeology at the Institute of Arab and Islamic Studies. His research interests are in later African archaeology (Iron Age) and Global Islamic archaeology. His personal web site is available here.

He joined the IAIS in 2016 previously having taught in the Department of Archaeology at the University of Manchester (1999-2016). Prior to this he was a Research Fellow at St John’s College, University of Cambridge (1995-1998), where he also completed his PhD at the Department of Archaeology (1992-1995). His BA is from the University of Sheffield (1989-1992).

He is a Fellow of the Society of Antiquaries and of the Royal Asiatic Society. He is also a specialist assessor for the Cultural Protection Fund of the British Council, and an honorary archaeological advisor to the Court of the Crown Prince of Bahrain, honorary curator of the Ghana Museums and Monuments Board, and formerly, honorary academic curator of African Archaeology at Manchester Museum (2014-2016). Recently, he was a scientific committee member for the Institut du Monde Arabe (Paris) exhibition, Islamic Art and Architecture in Africa (2016), a member of the Ellerman Foundation Project steering group for research on and access to Islamic collections, Whitworth Art Gallery, Manchester Museum, and Manchester Art Gallery, and on the advisory committee for the development of the new South Asia gallery at Manchester Museum in partnership with the British Museum (2015-2016), and a scientific committee member (2013) of The Gold Route: Art, Culture, and Trade Across the Sahara Exhibition, Art Institute, Chicago.

He is the author or editor of 10 monographs, 7 edited books and 3 special edited journal issues, 87 journal articles and book chapters, 29 other publications (excluding book reviews) and has curated or co-curated 5 exhibitions, and made 4 teaching films (see biography tab for publications list). In 2013 he co-curated the exhibition, Fragmentary Ancestors. Figurines and Archaeology from Koma Land, at Manchester Museum, which transferred as a permanent exhibit to the National Museum, Accra, Ghana, in 2014. Also in 2012 he co-curated the sub-Saharan Africa section of the major British Museum exhibition, Hajj. Journey to the Heart of Islam. He is also curating the exhibition for the new visitor centre and museum at the Al-Khamis Mosque, Bahrain, funded by a grant from the Court of the Crown Prince to the Bahrain Authority for Culture and Antiquities (2012-2016).

He is currently on the editorial boards of the Journal of Islamic ArchaeologyJournal of African ArchaeologyAntiquityMaterial ReligionJournal of Skyscape Archaeology, and Ghana Social Science Journal. Previously he was on the editorial board of the African Archaeological Review (2000-2012) and joint editor of the series, Cambridge Monographs in African Archaeology (2006-2011). He has appeared in various media, particularly in relation to the destruction, protection, and restoration of Islamic heritage in northern Mali (e.g. BBC World News, Al-Jazeera, Australian Broadcasting Corporation, Radio France International).

Tim Insoll has 25 years’ experience of fieldwork in Africa, Asia, and the Middle East, having completed field research in, for example, Pemba Island in Tanzania, Gao and Timbuktu in Mali, the Dahlak Islands in Eritrea, Khambhat in India, and Bilad al-Qadim in Bahrain. During the period 2005-2015 he has directed 8 research expeditions involving 2 seasons of survey and test excavation in Harar and Harlaa, eastern Ethiopia (2014-2015), and 6 seasons of excavations and surveys in the Tong Hills, northern Ghana (2004-2009), co-directed 2 seasons of archaeological excavation and funerary inscriptions survey in Bahrain (2014-2015), and participated in 2 other research expeditions in Koma Land, Ghana (2010-2011).

He is currently the principal investigator on the ERC Advanced Grant funded research project Becoming Muslim: Conversion to Islam and Islamisation in Eastern Ethiopia (694254 ERC-2015-AdG). Over the past 10 years, his research has been funded as PI by the British Academy/Leverhulme Trust and Van Berchem Foundation (2014-2016), Origins of Harar, Ethiopia, as co-PI by the Wellcome Trust and Zochonis Charitable Trust (2013), Fragmentary Ancestors, and as PI by the Wellcome Trust (2008-2011) for the The Use of Shrines for Medicinal Purposes in Northern Ghana. An Archaeological and Analytical Study.

At Manchester Tim Insoll taught the courses Introduction to African Archaeology (level 2), Research Issues in African Archaeology (level 3), Islamic Archaeology (level 3), and the Archaeology of Rituals and Religions (MA), and team taught and directed, Introduction to World Archaeology (Level 1), and Critical Themes in World Archaeology (MA). He is currently developing his course portfolio at the IAIS.

Kaynaklar:

http://www.sci-news.com/archaeology/harlaa-ethiopia-04964.html

kaynak:  https://becomingmuslimerc.wordpress.com/about/

http://socialsciences.exeter.ac.uk/iais/staff/insoll/

https://www.archaeology.org/news/5666-170616-ethiopia-harlaa-mosque

http://www.newsweek.com/ethiopia-discovery-islam-africa-harlaa-626634

http://www.bbc.com/news/world-africa-40301959

Archaeologists in Ethiopia uncover ancient city in Harlaa

About

Check Also

GEL, BU AZİM SARAYIN NAKIŞLARINA DİKKAT ET…

Allah (c.c.) ayetlerinde insanoğluna hitab ederek  düşünmeye, akletmeye ve yarattığı eserlerinden Zatını tanımamızı istemiştir. “Göklerin …

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir